HISTORIA SUKCESU
Kamienie milowe „Roter Hahn”
Marka „Roter Hahn” została wprowadzona na rynek w 1998 roku. Historia agroturystyki w Południowym Tyrolu ma jednak znacznie starsze korzenie.
1850
Agroturystyka ma swój początek w Południowym Tyrolu
Agroturystyka była obecna w Południowym Tyrolu już od 1850 roku, czyli bardzo wcześnie w porównaniu z innymi miejscami, gdzie trend ten zaczął się rozwijać dopiero po II wojnie światowej. Powodem są warunki klimatyczne: Bolzano jest najgorętszym włoskim miastem w lecie. Najlepszym sposobem uniknięcia upału panującego w dolinie była dla zamożnych mieszkańców ucieczka w góry, więc chronili się na latem w okolicznych górskich wioskach. Od czerwca do września mieszkali przez jeden do trzech miesięcy w gospodarstwie położonym w wyższych partiach gór. Podróż nad morze nie była wówczas możliwa ze względu na ograniczoną mobilność.
Lata
60-te
Pierwsi urlopowicze z Niemiec
Do lat 60-tych, czyli ponad 100 lat, wakacje w gospodarstwie Południowego Tyrolu były klasyczną ofertą dla miejscowej ludności – zwłaszcza dla mieszkańców Merano, Bolzano i Brixen. Po 1960 roku po raz pierwszy zaczęli pojawiać się tutaj goście z Monachium (Bawaria), co wynikało z rosnącego dobrobytu pokolenia powojennego oraz ukończenia budowy Mostu Europejskiego (w 1963 roku). Między innymi z powodu napięć politycznych (lata bombardowań), wczasowicze z pozostałych części Włoch nie odgrywali w tym okresie żadnej roli. Z kolei mieszkańcy Południowego Tyrolu zaczęli odkrywać dla siebie wakacje nad Adriatykiem.
1971
Pierwszy katalog wakacyjny
W 1971 roku ukazał się pierwszy katalog „Agroturystyka” z zestawieniem 236 gospodarstw w całym Południowym Tyrolu. Ciekawy szczegół: w tamtym czasie informacje na temat danego gospodarstwie skupiały się głównie na dojeździe do niego oraz na dostępie do wody w gospodarstwie.
Lata
80-te
Pierwsi urlopowicze z pozostałych części Włoch
Od początku istnienia gospodarstw agroturystycznych rodziny w Południowym Tyrolu przyjmowały głównie gości z południowych Niemiec. Teraz, po raz pierwszy, przyjeżdżają tu urlopowicze z pozostałych części Włoch.
Lata
90-te
Agroturystyka w zimie
W latach 90-tych oferta agroturystyczna została po raz pierwszy rozszerzona na zimę – zawierała jednak tylko gospodarstwa, które do tego czasu posiadały system ogrzewania.
1998
Powstanie „Roter Hahn”
W 1998 roku Związek Rolników Południowego Tyrolu wprowadził znak jakości „Roter Hahn”.
Powody:
- Choć w tym czasie w Południowym Tyrolu kwitła już turystyka, nie istniało lobby agroturystyczne, które reprezentowałoby interesy rolniczych rodzin. W związku z tym zainteresowanie i ceny były w tym czasie bardzo niskie.
- Związek Rolników Południowego Tyrolu uznał, że coraz więcej rolników było zależnych od dodatkowych dochodów w gospodarstwie. Ponieważ wiele gospodarstw nie mogło już utrzymać się wyłącznie z rolnictwa, oferta agroturystyczna umożliwiała w wielu przypadkach kontynuowanie działalności rolniczej, w tym produkcję wysokiej jakości żywności i utrzymanie krajobrazu kulturowego.
W pierwszym roku (1999) gospodarstwa agroturystyczne posiadające 15.067 miejsc noclegowych odnotowały 108.535 przyjazdów i 797.688 noclegów.
1998
Pierwszy katalog „Roter Hahn”
W 1998 roku ukazał się pierwszy katalog „Roter Hahn” z prawie 740 gospodarstwami z całego Południowego Tyrolu. Katalog został wydany w języku niemieckim i włoskim.
1999
„Roter Hahn” w Internecie
W 1999 roku została uruchomiona pierwsza strona internetowa, a od 2000 roku działa www.roterhahn.it.
Dzisiaj strona internetowa jest dostępna w sześciu wersjach językowych.
2002
Wprowadzenie specjalizacji
W 2002 roku wprowadzono specjalizację gospodarstw. Celem jest zwrócenie uwagi na specyfikę Południowego Tyrolu oraz przygotowanie oferty dokładnie dostosowanej do potrzeb gości. Niektóre wyspecjalizowane gospodarstwa, np. wysokogórskie czy zabytkowe, można spotkać tylko w Południowym Tyrolu. W 2002 roku marka „Roter Hahn” otrzymała za wprowadzenie specjalizacji gospodarstw pierwszą w historii nagrodę marketingową od ówczesnej organizacji Südtirol Marketing Gesellschaft (SMG).
2003
Dwie nowe linie produktów
Wprowadzając dwa dodatkowe filary uzupełniające „Agroturystykę w Południowym Tyrolu”, marka „Roter Hahn” stała się w 2003 roku marką parasolową. Dodano „Wysokiej jakości produkty rolne” oraz „Wiejskie gospody”. Wszystkie gospodarstwa muszą najpierw przejść kontrolę Związek Rolników Południowego Tyrolu i spełnić wysokie standardy jakości. W tym czasie powstało również motto „Przybliżamy ludziom świat południowotyrolskiej wsi”, które do dziś łączy wszystkie filary. Jako atrybuty określono tutaj prawdziwość, szczerość, autentyczność i małe obiekty. Do tego czasu nie było zdefiniowanych kryteriów, jednak teraz zaczęto coraz częściej zwracać na nie uwagę.
2005
Klasyfikacja gospodarstw agroturystycznych
Wprowadzono klasyfikację gospodarstw agroturystycznych przez dwóch niezależnych ekspertów. W tym celu opracowano odrębny katalog kryteriów, zawierający łącznie 96 kryteriów oceny jakości gospodarstw, wyposażenia i usług. Na podstawie tego katalogu gospodarstwa są oceniane w skali od 1 do 4 kwiatków. Dodatkowo marka „Roter Hahn” umożliwia prezentacje gospodarstw, w których dana rodzina przedstawia siebie, swoje gospodarstwo oraz możliwości spędzenia czasu w gospodarstwie i wokół niego.
2012
Wprowadzenie ocen gospodarstw
Od czasu wprowadzenia ocen każde gospodarstwo wakacyjne może zostać ocenione na stronie www.roterhahn.it.
Prezentacja gospodarstwa opiera się zatem na trzech filarach:
- Ocena gospodarstwa przez samego rolnika (internet, katalog, itp.)
- Ocena gospodarstwa przez osobę niezależną (klasyfikacja przez niezależnych ekspertów)
- Ocena gospodarstwa przez gości
2013
4. filar – ludowe rzemiosło
W 2013 roku marka „Roter Hahn” została poszerzona o czwartą linię produktów – „Ludowe rzemiosło”. To szansa na zachowanie kolejnego aspektu wiejskiej kultury i jej dalszego zrównoważonego rozwoju.
2015
Zmiana klasyfikacji ocen i wprowadzenie 5. kwiatka
Wprowadzenie 5 kwiatka znacznie podniosło standard wszystkich gospodarstw agroturystycznych. W ramach zmiany klasyfikacji określono obowiązkowe kryteria dla gospodarstw z 4 i 5 kwiatkami.
Obowiązkowe kryteria w przypadku 4 kwiatków:
- Stoisko lub sklepik przy gospodarstwie oferujące do sprzedaży co najmniej trzy produkty własnej produkcji lub całoroczna oferta śniadaniowa z co najmniej 4 własnymi produktami.
- Jedna osoba z rodziny obecna przez cały dzień w gospodarstwie.
Obowiązkowe kryteria w przypadku 5 kwiatków:
- Stoisko lub sklepik przy gospodarstwie oferujące do sprzedaży co najmniej cztery produkty własnej produkcji
ORAZ całoroczna oferta śniadaniowa z co najmniej sześcioma własnymi produktami. - Sypialnie z drewnianymi podłogami.
- Cotygodniowe oferty pozwalające doświadczyć życia i pracy na farmie.
- Jedna osoba z rodziny obecna przez cały dzień w gospodarstwie.
2021
Gospodarstwa z 1 kwiatkiem nie są już częścią marki
Aby sprostać rosnącym wymaganiom jakościowym, zdecydowano, że odtąd pod marką „Roter Hahn” będą figurować tylko gospodarstwa posiadające od 2 do 5 kwiatków.